ARTEQuartett_plus_UrsLeimgruber

Urs Leimgruber

»Xylem»
Urs Leimgruber       Komposition, Sopran- und Tenorsaxophon
ARTE Quartett         Saxophone

«e_a.sonata.02»
Urs Leimgruber       Komposition, Sopran- und Tenorsaxophon
Günter Müller           Elektronik
ARTE Quartett         Saxophone

Als Erweiterung der interpretatorischen Möglichkeiten soll der Homogenität der vier Saxophone auch die Expressivität des Individuums gegenübergestellt werden. Mit dem Projekt «Xylem» entsteht 1998 die erfolgreiche Projektreihe ARTE+. Es entwickelt sich eine langjährige, fruchtbare Zusammenarbeit mit dem Improvisatoren, Saxophonisten und Klangtüftler Urs Leimgruber. Er schreibt verschiedene Kompositionen für das ARTE Quartett, in denen er unterschiedliche Notationsformen mit Konzeptimprovisationen und freien Improvisationen verbindet. Konventionelles Spiel wird mit experimentellen Klängen und Geräuschen durchdrungen. Durch diese Zusammenarbeit, bei der ein Komponist als Interpret mit dem Quartett zusammen auftritt, lässt ARTE neue Klänge in seine Interpretationen einfliessen.

Eine weitere klangliche Dimension eröffnet sich den Zuhörern 2002 im Projekt «e_a.sonata.02» mit den elektronischen Klängen von Günter Müller.

Uraufführung: «Xylem», 09.03.1998, Luzern (CH)
Uraufführung: «e_a.sonata.02», 25.10.2002, Liestal (CH)

CD: «Xylem», STV / 1999
CD: «e_a.soanata.02», for4ears / 2003

Für Konzertanfragen schreiben Sie uns bitte ein Mail an
beatk@arte-quartett.com

Urs Leimgruber

»Xylem»
Urs Leimgruber         Composition, soprano and tenor saxophone
ARTE Quartett           Saxophones

«e_a.sonata.02»
Urs Leimgruber          Composition, soprano  and tenor saxophone
Günter Müller             Electronics
ARTE Quartett            Saxophones

To enhance interpretational possibilities, the ensembles homogeneity is te be oposed to the expressivity of each individual. A step in the direction of free improvisation is therefore the obvious choice. With Xylem the successful project ARTE+ originates in 1998. An enduring and fertile collaboration with the improviser, saxophone player and sound producer Urs Leimgruber develops from this. He designs different compositions for ARTE Quartett by mixing and combining different notation systems with conceptual and free improvisation. Conventional sounds are mixed with experimental sound and noises. This collaboration introduces a completely new range of sounds and stylistic possibilities.

In 2002, through the project «e_a.sonata.02», the co-produced sound of the 5 saxophones  was extended by the electronic sounds of Günter Müller.

world premiere: «Xylem», 09.03.1998, Luzern (CH)
world premiere: «e_a.sonata.02», 25.10.2002, Liestal (CH)

CD: «Xylem», STV / 1999
CD: «e_a.soanata.02», for4ears / 2003

For concert requests please contact us at  beatk@arte-quartett.com

PRESSESTIMMEN

«Spannend ist  die wechselweise Funktionsübernahme der Instrumente: Klappengeräusche und Staccatos der Saxophone setzen perkussive Akzente, während die Elektronik aus den Schlagzeugklängen und denjenigen ab Minidisc und Festplatte ein fast ununterbrochenes Klangband webt.»
Peter Baumgartner, Basellandschaftliche Zeitung, 28.10.2002

«Wie nahe sich improvisierte und Neue Musik kommen können, verdeutlichte dieser Abend anschaulich.»
David Wohnlich, Basler Zeitung, 20.04.1998

«Das ARTE Quartett agiert diszipliniert. Es sind hervorragende Instrumentalisten, deren Können immer dann aufblitzt, wenn man das Klangbild schon zur Gewohnheit erklärt hat.»
Pirmin Bossart, Neue Luzerner Zeitung, 11.03.1998

PRESS REVIEWS

«This talented saxophone-quartet – whose position among similar groupings stands just a shade further than ROVA towards the compositional end of things – is used to playing with electronics. Here the ensemble tries its hand at a single lengthy composition. The sax quartet had been playing with Leimgruber for some time when Müller was invited along to improvise and generate live sampling of the other players.»
Jason Bivins, Cadence, 04.2004

«Uncomparable to other genres, this inquisitive music is deeply affecting without becoming disturbing, confirming the high degree of these artists’ valuable choices.»
Massimo Ricci, Touching extremes, 01.2004

«Leimgruber’s saxophone is lost in a sea of saxes – well, actually a sax quartet, the ARTE Quartet. But the sharp high notes, gurgling low notes, and elemental breath and key-based sounds rarely conjure up the image of a sax quartet – left alone the image of a soloist accompanied by a sax quartet. They sound more like ants busy working collectively at some Great Plan, each ant creating its own way to accomplish its task.»
François Couture, All Music Guide, 01.2004

«The structure of the piece is one of freeform with sporadic climaxes between very delicate and precise playing. This is one to really sit down and listen to attentively as it contains a lot to inspire the listener with.»
JR, Phosphor Magazine, 01.2004 

TRACKLIST